Realizacja projektu
W miesiącu czerwcu uczniowie klas 6 na lekcjach techniki podłączali proste układy z mikrokontrolerów. Po podłączeniu zgodnie ze schematem układ był testowany na komputerze. Aby uzyskać różne sposoby działania układów zmieniano niektóre parametry programów mające na celu zmianę działania układów.
W miesiącu kwietniu uczniowie klas 4 przystąpili do montażu sygnalizatora oraz wykonania instalacji elektrycznej. Uczniowie nawiercali otwory w podstawie w celu wykonania podłączenia baterii i włącznika. Przewody były łączone ze sobą przy pomocy lutownicy.
W miesiącu kwietniu uczniowie klas 5 na przygotowanych ramkach przystąpili do wyszywania haftem krzyżykowym naniesionych przez siebie wzorów. Jednym uczniom szło troszeczkę lepiej innym trochę dłużej. Ale wszyscy dobrnęli do końca. A oto kilka przykładowych prac.
Uczniowie klas 5 przygotowali ramki z listewek. Następnie na ramce został naciągnięty i przymocowany materiał do wyszywania (kanwa). Na materiale został naniesiony wzór związany z wiosną lub świętami wielkanocnymi. Następnie uczniowie poznali sposób wyszywania ściegiem krzyżykowym który został wykorzystany do wyszywania zaprojektowanych wzorów.
W miesiącu lutym na lekcjach techniki uczniowie klasy 5 przygotowywali ramkę z listewek. Każdy musiał odmierzyć odpowiednią długość i przyciąć listwy pod odpowiednim kątem (45o). Listwy łączyliśmy zszywkami przy pomocy takera oraz klejem na gorąco. Następnie na ramce będzie naciągnięty materiał do wyszywania. Na kolejnych zajęciach uczniowie będą wyszywać różne wzory zaprojektowane przez siebie. Poznają różne ściegi do wyszywania.
W tym miesiącu uczniowie klas 4 kontynuowali wykonywanie sygnalizatora świetlnego. Na zajęciach wykonywali instalację elektryczna sygnalizatora. Każdy z uczniów samodzielnie po instrukcji udzielonej przez nauczyciela przystąpił do lutowani przewodów do diod.
Uczniowie klas 6 od kilku zajęć wykonują lampki Cotton balls. Na początku przystąpiliśmy do wykonania kulek do lampek przy pomocy baloników owiniętych kordonkiem nasączonym klejem. Następnie uczniowie przystąpili do wykonania instalacji elektrycznej. Każdy z nich ma do przylutowania 10 diod do przewodów oraz do źródła prądu i przetestowania prawidłowego wykonania instalacji.
Na lekcji techniki uczniowie klasy 5a i 5b przygotowywali ozdoby świąteczne z wykorzystaniem narzędzi znajdujących się w pracowni techniki zakupionej w ramach projektu Laboratorium Przyszłości. Każdy z uczniów wykonywał ozdobę świąteczną zaprojektowaną przez siebie. Uczniowie wykorzystywali między innymi pistolety na klej na gorąco, wiertarko-wkrętarki, piłki do drewna i wiele innych.
Na zajęciach w pracowni techniki uczniowie klas 5 pracowali nad wykonaniem podstawki pod kubek. Wyznaczali i wycinali z materiałów dostępnych w pracowni podkładkę a następnie wycinali krążki w celu ułożenia i przymocowania na podkładce. Wykorzystywano między innymi: metr, kątownik, piłka do drewna, pistolet do kleju na gorąco, zestaw pilników.
Na kolejnych zajęciach dodatkowych z techniki uczniowie wykonywali projekt domku wykonanego ze sklejki. Uczniowie rysowali elementy domku do wycięcia a następnie wycinali te elementy i łączyli ze sobą. A oto efekty.
W październiku uczniowie klas 4 przystąpili do wykonania pracy praktycznej „Sygnalizator świetlny”. Każdy z uczniów samodzielnie odmierzał i wycinał podstawowe elementy potrzebne do budowy sygnalizatora. Na kolejnych zajęciach uczniowie wiercili otwory pod zamontowanie układu oświetleniowego z diod. Ta praca jest długoterminowa gdyż uczniowie oprócz zajęć praktycznych zdobywają wiedzę teoretyczną która umożliwi im otrzymanie karty rowerowej na zakończenie klasy 4.
Od pierwszych zajęć w nowej pracowni do techniki uczniowie z dużym zainteresowaniem uczestniczyli w zajęciach. Wszyscy uczniowie zostali zaznajomieni z narzędziami znajdującymi się na stanowiskach. Największym zainteresowaniem cieszyło się zaznajomienie i przeszkolenie z obsługi elektronarzędzi – wiertarki stołowej oraz wyrzynarki stołowej. Oto krótka fotorelacja
Nasza szkoła w roku szkolnym 2021/2022 przystąpiła do ogólnopolskiego programu Laboratoria Przyszłości. Jest to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Szkoła Podstawowa w Horyńcu-Zdroju w ramach programu Laboratoria Przyszłości otrzymała 83.400,00zł wsparcia finansowego na zakup narzędzi i pomocy dydaktycznych potrzebnych w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych, technicznych i przyrodniczych, samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności matematycznych, inżynierii oraz stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym. Zakupiony sprzęt zostanie wykorzystany podczas zajęć z uczniami.
W ramach programu zakupiono sprzęt do fotografii i video oraz wyposażenie pracowni technicznej. Miedzy innymi:
– aparat fotograficzny z osprzętem
– statyw video
– stabilizator obrazu
– zestaw do studyjnego wykonywania zdjęć
– stoły warsztatowe nauczyciela z nadstawką
– stoły warsztatowe z szufladą i tablica na narzędzia
– tablica ścieralna magnetyczna biała
– regały warsztatowe z pojemnikami
– młotek ślusarski
– piła do metalu
– ściągacz do izolacji
– zestaw pilników ślusarskich
– nożyce do blachy
– zestaw wkrętaków 6 elementów
– taśma miernicza
– kątownik stolarski aluminiowy
– cyrkiel ślusarski
– gogle przeciwodpryskowe
– szczotka druciana
– zestaw dłut do drewna
– wiertarka stołowa kolumnowa
– pistolet do kleju na gorąco bezprzewodowy
– wiertarko-wkrętarka udarowa
– szlifierka stołowa
– wyrzynarka stołowa
– mikrokontroler z czujnikami i akcesoriami. atmega 2560 najbardziej kompletny zestaw startowy dla arudino.
– suwmiarka elektroniczna
– stacja lutownicza z gorącym powietrzem
– zestaw wierteł do metalu
– nożyczki długie
– cyfrowy miernik uniwersalny
– szczypce uniwersalne
– igły do szycia
– kanwa hafciarska
– mulina
– oraz materiały do pracy (listwy, sklejka, gwoździe, klej, itp.)
Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Naszą wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach Laboratoriów Przyszłości organy prowadzące szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe warte ponad miliard złotych, dzięki któremu miliony polskich uczniów będą mogły uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności. Wsparcie będzie przekazane w całości z góry – bez konieczności wniesienia wkładu własnego.
Laboratoria Przyszłości to Program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach Programu szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.
Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności matematyczne, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Laboratoria Przyszłości to kolejny krok w stronę wzmocnienia i uatrakcyjnienia dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności w tych obszarach przez uczniów.
W ramach Laboratoriów Przyszłości szkoły otrzymają wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym. Pełen zakres wyposażenia możliwego do zakupienia z pozyskanych środków został ujęty w Katalogu wyposażenia. Katalog zawiera zarówno wyposażenie podstawowe (które chcemy, aby od 30 czerwca 2023 roku miały wszystkie szkoły podstawowe) jak i dodatkowe (dobierane swobodnie przez szkoły).
Laboratoria Przyszłości to nowoczesny sprzęt, który uatrakcyjni zajęcia szkolne i pozwolą uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko na lekcjach techniki i w ramach innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lecz także w ramach zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań i innych form rozwijania umiejętności.