Realizacja projektu
Zorganizowanie co najmniej jednego wydarzenia promującego czytelnictwo z udziałem uczniów:
- udział w kampanii „Cała Polska Czyta Dzieciom”,
- udziału w ogólnopolskim programie ekologicznym „Ocalimy świat”,
- udziału w ogólnopolskim programie„Wychowanie przez czytanie”,
- udziału w ogólnopolskim programie ekologicznym „Ekomisja – Nie marnuję”,
- zorganizowanie „Mikołajkowego konkursu literackiego”,
- wybór Czytelników Roku (po jednym z każdej grupy wiekowej).
Zrealizowanie co najmniej jednego projektu edukacyjnego na oddział w szkole z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej:
Klasa I. Poznajemy wiersze Jana Brzechwy i Juliana Tuwima:
Klasa II. Co to jest legenda? Poznajemy najbardziej znane legendy polskie i legendy związane z naszym regionem:
Klasa III. Jeden dzień z życia książki. Poznajemy budowę książki.
Klasa IV. Internet i książka ?Jak bezpiecznie szukać informacji.
Klasa V. Polecam ci książkę.
Klasa VI. Poznajemy nowe książki w bibliotece.
Klasa VII. Badam i wyjaśniam.
Klasa VIII. Młodzież w czasie II wojny światowej
- konsultowanie planowanych zakupów książek z Gminną Biblioteką Publiczna w Horyńcu-Zdroju,
- wymiana informacji o imprezach promujących czytelnictwo:
· organizacja z Gminną Biblioteką Publiczną w Horyńcu-Zdroju akcji Tydzień Czytania Dzieciom w ramach kampanii Cała Polska Czyta Dzieciom (przygotowanie akcji, dekoracji, pamiątkowych zakładek orazprowadzenie imprezy),
· organizacja z Gminną Biblioteką Publiczną w Horyńcu-Zdroju akcji Narodowe czytanie,
· zorganizowanie spotkania autorskiego z twórcą literatury, w tym dziecięcej i młodzieżowej,
· wycieczki do biblioteki publicznej i zapoznanie z jej nowymi nabytkami.
O Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa 2.0
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021–2025 jest kolejną edycją wieloletniego programu, nakierowanego na wzmocnienie czytelnictwa w Polsce oraz modernizację bibliotek. Ze względu na skalę oddziaływania, jest to jeden z największych programów Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Umiejętność czytania ze zrozumieniem warunkuje aktywny udział w życiu społecznym oraz determinuje sposób radzenia sobie ze zmianami na rynku pracy. Wzmocnienie czytelnictwa wśród najmłodszych jest więc inwestycją w ich kompetencje społeczne. W ramach Priorytetu 3, szkoły mogą starać się o dofinansowanie na zakup nowości wydawniczych lub wyposażenia bibliotek. Szczególny nacisk w tej edycji programu został położony zwłaszcza na budowanie nawyków czytelniczych wśród dzieci w wieku przedszkolnym.
Dofinansowanie
By otrzymać dofinansowanie szkoła musiała zaplanować wiele działań rozwijających kompetencje czytelnicze i promujących czytelnictwo. W marcu otrzymaliśmy decyzję o przyznaniu dotacji rządowej w ramach Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0”. Przyznana kwota dotacji wyniosła 12 000 zł. Przystępując do programu szkoła musiała wnieść wkład własny w wysokości 3 000 zł, więc łączniena zakup nowych książek do szkolnej biblioteki mamy 15 000 zł.
- Współdziałanie z biblioteką publiczną:
2. Zajęcia edukacyjne i wydarzenia promujące czytelnictwo:
koordynator projektu: Beata Nazarko