Literatura jest nieskończonym źródłem inspiracji, a treści lektur mogą być wykorzystane na wiele innowacyjnych sposobów, łącząc tradycyjne metody nauczania z nowoczesnymi technologiami. Takie metody pracy zostały zastosowane w kl. 4 przy omawianiu lektury ”Opowieści z Narnii”.
Krótkotrwałe pojawienie się za oknem zimowego krajobrazu stało się pretekstem do spacerów i zdjęć podpisanych jako: „Narnijskie krajobrazy”, „Byłem w Narnii”. Pozwoliło to czwartoklasistom rozwijać umiejętności cyfrowe (zrobienie zdjęcia i wysłanie maila) i przekonać się, że literatura może inspirować do działania poza murami szkoły.
Drugie zadanie polegało na opisaniu Białej Czarownicy – jednej z głównych bohaterek powieści. Uczniowie wyszukiwali szczegóły dotyczące jej stroju i wyglądu, a następnie, wykorzystując zdobyte informacje, stworzyli opis postaci. Po jego skompletowaniu, czwartoklasiści skorzystali z generatora obrazów AI, aby uzyskać wizualizację swojej bohaterki. Dzięki technologii, mogli zobaczyć efekty swojej pracy, a następnie dopracować szczegóły wyglądu Białej Czarownicy. Nie poprzestali jednak na tym – postać została “ożywiona” za pomocą narzędzi AI, co dodało całemu projektowi wyjątkowego charakteru.
Dzięki takim działaniom nauka staje się fascynującą przygodą, a książki – inspiracją do niecodziennych wyzwań i wyzwolenia prawdziwego potencjału, jaki drzemie w naszych dzieciach.
Anna Kusiak



